ΓΝΩΣΗ

ΓΝΩΣΗ

Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2016

Παρατακτική και υποτακτική σύνταξη

 Οι προτάσεις στα αρχαία ελληνικά, όπως και στα νέα ελληνικά
συνδέονται με τρεις τρόπους μεταξύ τους:
Παρατακτική και υποτακτική σύνταξη
Άσκηση: Να συνδέσετε παρατακτικά ή υποτακτικά τις προτάσεις που σας δίνονται,σημειώνοντας δίπλα το είδος της σύνδεσης.

(α) Διάβασα πολύ αλλά/όμως δεν έγραψα καλά. (παρατακτική)
(β) Λυπάμαι, αν/που σε στενοχώρησα. (υποτακτική)
(γ) Ήταν τόσο μεγάλη η χαρά του, που/ώστε έφυγε χοροπηδώντας. (υποτακτική)
(δ) Θέλεις να του μιλήσω εγώ ή προτιμάς να του μιλήσεις ο ίδιος; (υποτακτική/παρατακτική/υποτακτική)
(ε) Έσκυψε πάνω του και  του ψιθύρισε κάτι στο αυτί.( παρατακτική)
(στ) Είτε/ή  μπες μέσα είτε/ή βγες έξω. (παρατακτική)
ζ) Υποσχέθηκε πως/ότι θα με βοηθήσει. (υποτακτική)
(η) Τα είπε αυτά για να με δοκιμάσει. (υποτακτική)
(θ) Θέλουν αλλά/όμως δεν μπορούν να λησμονήσουν. (παρατακτική/υποτακτική)
(ι) Νιώθω μεγάλη συγκίνηση, όταν/όποτε  πηγαίνω στο χωριό. (υποτακτική)


Υπογράμμισε τι είναι αυτό που συνδέει τις παρακάτω προτάσεις και συμπλήρωσε το είδος σύνδεσης με το οποίο συνδέονται.
•    Ο παππούς μου πήγε στον κήπο, για να ποτίσει τα λουλούδια.
( υπόταξη)
•    Ο αδερφός μου σήκωσε το πακέτο και το έβαλε στο τραπέζι.
(παράταξη)
•    Η γιαγιά έφτιαξε το φαγητόετοίμασε το γλυκόέστρωσε το τραπέζι.
    (ασύνδετο σχήμα)
•    Η θεία μου ήρθε στο σπίτι μας και μας έφερε δώρα.
(παράταξη).
  • Ο Πέτρος μου εξήγησε πώς παίζεται το καινούριο επιτραπέζιο παιχνίδι του.
       (
    υπόταξη)
  • Τα παιδιά της οικογένειας έπαιξαν, τραγούδησαν, χόρεψαν.
    (ασύνδετο σχήμα)
•    Οι συγγενείς μου ήταν δίπλα μου σ' αυτή τη δύσκολη στιγμή της ζωής μου και
μου συμπαραστάθηκαν πολύ.
    (παράταξη)http://psifiakiparea.pbworks.com/w/page/53660916/%CE%91%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%CF%83%CF%84%CE%B9%CF%82%20%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%CF%83%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.